lördag 20 oktober 2012

Kyrkan mitt i byn II


Uttrycket stämmer faktiskt inte alltid. I trakten häromkring finns både Spånga kyrka och Barkaby kyrka som ligger långt ifrån tätbebyggelsen. Tidigare inlägg läs här . Strindberg beskrev i någon av hans romaner en färd med släde från Stockholm till Spånga kyrka som om det vore ett helt äventyr. Båda kyrkorna ligger utmed landsvägen, dåtidens vägkyrkor?
I vår lilla by däremot har man uppfört en ny kyrka som ligger mitt i smeten.
 
En kyrka är en kyrka, är en kyrka när den ser ut som en kyrka. Jag bryr mig inte om att byggnaden ska vara Guds tempel. För mig är gamla kyrkor fantastiska byggnadsverk. Domen i Köln, Mariakyrkan i Rostock eller  La Sagrada Familia i Barcelona för att bara nämna några. Men kolossen som man smällt upp här i närheten blev en skamfläck för hela centrumet. Man kommer att tänka på en hög silo på den  amerikanska western. Intrycket förstärks dessutom genom det väl tilltagna  torgutrymmet framför kyrkan. Jag har försökt att dölja fulheten genom några blommor i en plantering. Nu ska dock hela torget efter bara några år rivas och ge plats åt ny bebyggelse. Man får väl hoppas att mastodontkyrkan blir mindre synlig och smälter in bättre i den nya omgivningen.
PS. interiören ger dock en del infalls- resp. fotovinklar som ni kan läsa här i ett tidigare  inlägg där jag tydligen använde mig av samma rubrik.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar