söndag 14 oktober 2012

Värphöns


Nu när termometern varit under nollstrecket några gånger, längtar jag efter en god och mustig hönssoppa på kvällen. Gjort på  fet  kokhöns med allehanda rotsaker i lagom avvägda proportioner. Men höns går inte längre att få tag på. De har försvunnit från hyllorna till förmån för andra halvfabrikat. Färdigstyckade kycklingbröst, vingar och klubbor. En del färdigmarinerade, andra redan grillade. Allt för att kunna ta ut ett högre kilopris och styra konsumenterna bort från hela kycklingar och definitivt från höns. Stor glädje dock när jag för några veckor sedan hittade kokhöns i en lågpriskedjas affär.
 
Ska man behöva importera höns när det finns cirka 5½ miljoner värphöns här i landet?
Dessa är produktiva äggläggningsmaskiner endast 1½ år enl. branschen. Under min barndom hade vi själva höns (av rasen Sussex) där dessa höns lade ett ägg om dagen i betydligt fler år. Eftersom allt handlar om lönsamhet, går därför 1,1 miljoner till destruktion och resten blir minkfoder. Allt detta kan man läsa sig till i en artikel i SvD  här som jag googlade fram när jag hade sett ett inslag om denna gigantiska matförstörelse i ett inslag på TV. När nu producenterna och inblandade distributörer styrt konsumenterna till att hålla sig till alla dessa nya kycklingprodukter, vill ju ingen längre handla någon ”gammal!”  höna. Än mindre att offra tid på att koka soppa på den. Trots detta har köttkomsumtionen ökat på senare år. Men  destruktionen av alla ”uttjänade” och olönsamma värphöns kostar pengar. Det blir långa transporter till endast ett par destruktionsanläggningar i landet. Därför blir kokhönsen inte värst mycket billigare i affären. Men hellre köper jag en  mindre stressad höna  som kanske är något segare men har lite fett under huden i stället. Det blir många matportioner av den höna. Förutom flera tallrikar god soppa, utdrygad med ris eller nodlar, smörfräser jag delar av hönan i stekpannan. Resterna är användbara till pytt eller liknande. T.ex asiatiska risrätter. Mot denna bakgrund gör det faktiskt ont att tusentals hönor blir förstörda till ingen nytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar