torsdag 2 augusti 2012

Åkervinda

 Vare sig man jobbar eller är pensionär, är det avkopplande att ströva ute i naturen. Jag har aldrig kunnat sammanfatta denna känsla och uttrycka den i ord förrän jag läste dem i en kort liten insändare i lokaltidningen:

                           "  läka sår som själen rymmer och
                               tänka tankar som vardagen skymmer"

Dessa vackra ord fungerar, vare sig man plockar svamp eller bär,
bara sitter på en stubbe och lyssnar på fåglars sång eller iakttar allt det storslagna som naturen bjuder. Som vid min senaste promenad ner till centrum.                        
Utmed diken och vägrenar kan man finna åkervindan.Den blommar nu.  Jag hittade sorten med dom större blommorna. Är man på jakt efter någon insekt, är det extra lätt att upptäcka någon på dessa blommor.

På en annan blomma intill hittade jag återigen en bastardsvärmare. En fjäril som jag bloggade om för ett tag sedan och som jag inte sett på flera år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar