söndag 12 augusti 2012

Upp-och-nervända världen


Jag tröttnar inte på att ta bilder på insekter. Av allt levande på jorden är denna kategori den artrikaste. Det räcker med att begränsa sig till bara Sverige och då bara välja fjärilar. Ibland tror jag mig att ha hittat en ny fjäril. En som jag plåtat tidigare men såg bara lite annorlunda ut i färg och teckning. Som t.ex. den här som i regel är så skygg att den oftast flyger undan. Och därefter hittar man den inte igen. Den gömmer sig under ett blad.

Som  om det inte vore redan tillräckligt svårt att artbestämma fjärilar i alla dess variationer, ska man även känna igen den från undersidan! Kan det vara en fältmätare? Eller har jag hittat en ny fjäril som jag inte sett tidigare? Insektsvärlden är också upp-och nervänd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar