tisdag 7 augusti 2012

Bevingad


Som jag troligen sagt tidigare, kallar jag alla vita fjärilar för kålfjäril. Den här som jag såg förra veckan behöver dock inte vara en kålfjäril.
 
Det kanske är en rapsfjäril eller en ängsvitvinge? Det är inte alltid man ser vingarnas ovansida och dessutom finns det väl skillnader mellan han- och honfjärilar.

En som bara visar vingarnas insida i flykten är också svår att identifiera. Det kanske inte ens är en fjäril.
  







Oftast lägger man ju bara märke till dom färggranna fjärilarna och lär sig namn på dessa. Andra som inte har iögonfallande färgteckningar för en mer anonym tillvaro. Som den här deltavingade fjärilen som en kväll fastnat i vädringsfönstrets  myggnät. Troligen en nattfäjäril.
 
Inte heller blir det lättare att identifiera en fjäril när det blir dålig skärpa på fotot. Man kunde dock urskilja några mönster på vingarna med vars hjälp jag kom fram till att det kanske är en som kallas brunbandad  fältmätare.
  
Om man bläddrar tillbaka till tidigare inlägg – klicka här  – finns här en annan vit fjäril som för den skull dock inte är någon kålfjäril. Den har helt andra antenner och vingar. Men vilken sort vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar