tisdag 28 augusti 2012

Ute i tid


Innan det skulle bli ännu mer regn, passade jag på att ta upp potatisen så att dom inte skulle bli alltför leriga  eller rentav hinna ruttna. Även om inte alla blev bakpotatis, är jag nöjd med årets skörd. Som mest fick jag 27 knölar av varierande storlek från en enda planta. Ett dussin brukar vara genomsnittet.
Med trädgårdsslangen sprutade jag bort den värsta leran och när dom hade torkat, åkte dom in i vinterförrådet. Här ligger ena hälften av skörden. Besprutad potatis!
 
Även när det gällde vaxbönorna var jag ute i god tid. De kvarvarande hade nu mognat så pass att jag kunde ta in dom för torkning. På flera hade sniglarna redan börjat gnaga hål och i en böna höll mördarsnigeln till att härja som bäst. Svårt att avgöra om det är en eller två sniglar. I vilket fall fick  den/de sota med livet för sitt tilltag,
 
Resten av bönorna placerades som vanligt på  ett tidningspapper uppe på vitrinskåpet. Efter några veckor är dom snustorra och bönorna kan tas ur för att bli nästa års utsäde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar