tisdag 21 augusti 2012

Proportioner


Jag för en ojämn kamp mot sniglar. Mördarsniglar har jag mindre bekymmer med. Det är dom med hus på ryggen som invaderat hela trädgården. Trots att man tar hand om dussintals efter varje regn, kommer det nya hela tiden. Jag hittar dom utmed panelen på hus och förrådsbyggnad. Desorienterade varelser som tror att himmelriket är uppåt. Knappt skönjbart med blotta ögat kryper dom små – med hus och allt – uppför förrådsväggen. Mer än en meter upp. Ett helt maratonlopp för sniglar.
  
Brukar alltid jämföra små storlekar med huvudet  på en tändsticka. Skulle kanske satt den lilla snigeln på den här vinbergsnäckan istället för att åskådliggöra skillnaden i storlek.
  
En annan varelse som man annars tycker att den hör till småkrypen är maskar och larver. Närbildstagningar gör dom dock ibland till giganter. Knappt att man känner till en handfull fjärilar och baggar, så är det definitivt stopp när det gäller larver. Den här vet jag inte ens om det ska bli en fjäril eller en skalbagge
  
Var på väg hem eftersom batterierna hade tagit slut. När jag såg den på cykelvägen, chansade jag  att batterierna laddat upp sig så att jag kunde krama ur  ytterligare en bild och att objektivet skulle fällas ut. Det räckte precis till bara denna bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar