onsdag 29 augusti 2012

Luriga trastar


Bakom dataskärmen uppfattade jag liv och rörelse och när jag lyfte blicken såg jag en massa fåglar ute på gräsmattan, på taken och i buskarna. Det var minst ett tjugotal. Kunde dock inte räkna dom när dom hela tiden flyttade på sig. Än var dom  nere på gräsmattan och pickade efter mask, än var  dom uppe på förrådstaket och grannens tak och vände på varenda bit mossa. Snärtade iväg mosskokorna så att dom hoppade nerför tegelpannorna och studsade ner i takrännan. De flesta hoppade dock som tur var över hängrännan och hamnade på gräsmattan. Jag tog fram kameran för att ta några bilder genom köksfönstret. En av  dom prickiga fåglarna satt stilla på gräsmattan och jag kunde zooma in den.
 
Eftersom det var så många, trodde jag att jag fått in starar som var på väg söderut. Men starar brukar vara mörkare och lite glansiga.i fjäderdräkten. Därför tror jag att det var trasthonor. En hade slagit sig ner  under en av utestolarna. Den var inte heller helt svart med gul näbb. Annars hade man kunnat tro att  herr koltrast ville visa upp sitt harem.
 
Bara efter ett par minuter flög alla iväg som på en given signal. Vad hade jag bevittnat?

PS. några timmar efter inlägget mejlade Pia och talade om att det var björktrastar jag sett på tomten. TACK Pia för upplysningen!

1 kommentar:

  1. Hej Arne!
    Jag tror det är björktrastar du fotat. De är säkert på väg söderut nu, tror du inte?
    Ha en fin dag!
    /Pia

    SvaraRadera