lördag 4 augusti 2012

Trädgårdsaktuellt


Utan att egentligen haft ambitionen att alltid ha något som blommar i trädgården, finns blommor nästan året om. Från snödroppar  bland resterna av vinterns snödriva till höstastrar täckta av nysnö. Bland allt som blommar just nu har jag tagit  bilder på några blommor som ”kvalificerat” sig till dagens inlägg.
  
Gullök har alltid en tendens på våren att vilja gro. I stället för att kasta dessa lökar, petar jag ner dom i jorden. De är inte att betrakta som sättlök utan plantan växer och blommar senare på sommaren. Själva löken har delat sig. Dom är den egentliga sättlöken. Jag använder den dock som matlök om än mycket mindre till formatet.
 
En annan humla har slagit sig ner i en blomma på stockrosorna. Ursprungligen kommer  den första plantan från ett frö som jag tagit  från en stockros som växte intill kåkarna på Söderns höjder i Stockholm. Nu efter mer än 30 år har det blivit många. Några har slagit rekord i längd med över  2 meter. Blommorna skiftar färg från år till år – helvita, rosa och mörkröda.
 
Från fjolårets blommor har jag tagit frön som jag sått  på en ledig plats. Jungfrun i det gröna har en riklig fröproduktion  varför den självsått sig på fjolårets växtplats. Till skillnad från fröna jag sådde, blommar dom självsådda långt tidigare. Blomma, blad och fröhus har vackra former och färger. Toppen på blomman är nästan skulptural. Som delar från en fontän eller något liknande.
 
Även frön från fjolårets krasse har jag tagit tillvara och sått utmed  gången. I den magra jorden och skuggan har dom blivit ynkliga men blommar nu. Alla vackert röda. Alla utom en. Jag har nu märkt ut denna eldljungande gula krasse i förhoppning att kunna driva upp fler nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar