torsdag 20 september 2012

cerklage

Om det till äventyrs var någon som "hängde på låset" i  morse för att läsa dagens inlägg, fick bara se fammalt. Som den nattmänniska man är, fick jag gå upp kl 06.15 vilket för mig betyder mitt i natten. Skulle iväg till KS för operation. Efter knäoperationen för 7 månader sedan -se tidigare inlägg, klicka här - har det stadigt gått framåt. Tagit bort stödet (ortosen), lämnat tillbaka kryckorna och lärt mig att gå på nytt. Kunnat köra bil, gå i skogen och plocka svamp och jobba i trädgården m.m. Det jag dock saknar är att åter kunna cykla. Den hittills uppnådda böjligheten av knäet stannade vid 90 grader. För att kunna cykla och göra en massa annat krävs mera. Hindret var en massa järnskrot som plockats in i knäet för att få knäskålen att läka ihop ich hålla allt på plats. Nu var det dags att plocka ut allt detta eftersom knäskålen hade läkt ihop för länge sedan och att jag därefter skulle få bättre rörlighet. Genom en enkel titthålsoperation plockade man idag ut det s.k.cerklaget. Det är inte mer än en ståltråd (som hade gått av under tiden den satt i benet) och en skruv (fabrikat Syntes från vilket företag jag kanske själv en gång köpt denna skruv när jag jobbade som inköpare av medicinska produkter). Det förflutna hinner alltid upp en. Såg fler produkter i operationssalen som påminde mig om mitt tidigare arbetsliv. Metallbitarna som nu plockats ut ser inte mycket ut för världen men kändes tunga som bly när man lyfte benet. Måste ha varit något psykologiskt. Jag fick med mig dessa bitar och kan visa dom här nere.


Nu blir det en del träning av musklerna framöver. Med eller utan en arbetsterapeut. Jag ger mig inte förrän jag åter sitter på min cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar