lördag 8 september 2012

Pilbladsbaggar


Vid sidan om den lilla stigen, som leder upp mot skogen, såg jag något märkligt igår. Där står en liten dunge av al, slån och andra buskar som jag passerar varje gång jag ska plocka svamp eller bara leta fotomotiv. Igår skulle jag göra bådadera. När jag passerade en av alarna, hann jag uppfatta att det var något konstigt med bladen. Alla var beströdda med svarta prickar. Jag gick närmare och såg då att det var fullt med blåsvarta små baggar på vartenda blad.
 
Det kunde vara så många som 6-8 insekter på några blad. De var inte större än 3-4 mm långa och det fanns minst en bagge på vartenda blad. Jag har aldrig sett denna lilla skalbagge vad jag kan minnas och definitivt aldrig i sådan mängd.
 
Det var ena glupska insekter som gnagde på bladen. Inte som vanliga skadeinsekter, typ larver, som gnager från kanterna. De kunde tydligen göra hål varsomhelst på bladet och börja äta. Vartenda blad i hela trädet hade perforerats med olika stora hål. Bladnerverna undvek dom dock. Till slut återstod bara bladskelettet.
 Det kom kraftig vind emellanåt och det var inte så lätt att ta bilder på krypen. Fick invänta lugna perioder och dessutom hålla i bladet för att få fokus.
 
Jag hade förstås ingen aning om vad det var för en skalbagge och började leta på nätet. Hade turen att till slut hitta en bild som liknade mina och läste därefter att det handlade om pilbladsbaggar.

En teori om utbredningen var det varmare klimatet den senare tiden vilket även förklarar att jag inte sett ett så massivt insektsangrepp av denna bagge. Vi kanske får vara beredda på nya och farligare insekter som inte bara ger sig på träd och buskar om klimatet fortsätter att bli varmare.

1 kommentar: