onsdag 19 september 2012

Stenhårda blad


För länge sedan fick jag ett tips om hur man kan gjuta snygga fågelbad i cement. Jag har gjutit ca 50 cementplattor som ligger på tomten att gå på eller som kantsten i rabatterna. Men att förverkliga idén med ett fågelbad har inte blivit av. Var kanske inte lika angeläget. Saknade alltid sand eller cement. Däremot har jag varje år enorma rabarberblad i trädgården som varje gång påminner mig om att göra en avgjutning.
Nu senast stannade jag upp hos en som gör detta i liten skala. Där fick jag en del tips som kan vara till nytta den dagen jag själv ska pröva på. Ett av tipsen var att lägga en tunn plastfolie emellan blad och sandhög. Ett annat att olja in bladet. Här på bilden efterbehandlas avgjutningen av ett rabarberblad med att skrapa det  rent.

I alla sådana gör-det-själv-artiklar talas det bara om stora rabarberblad som mall. Nu fick jag även se resultatet av ett annat alternativ. En dekorativ skål med kastanjeblad.
 
Mina funderingar kring detta pyssel: hur påverkas fågelbadet av väder och vind genom åren?
                         spricker eller missfärgas cementen med tiden?
                         Hur gör man sig av med cementklumpen?

Lösningen ligger kanske i ett annat gjutmaterial – glas, plast,gips eller metall som ger bättre struktur och hållbarhet. Men då är man väl inte längre inne på hobbyverksamhet och kunde lika väl köpa ett färdigt fågelbad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar