tisdag 4 september 2012

svärdfisk i röven

Ovanför vattenbehållaren på toaletten placerar vi alltid några toa-rullar som reserv.En absolut nödvändig reserv ifall det kniper. När jag nu såg detta lilla förråd kom jag att tänka på att jag skrivit om detta tidigare. D.v.s. om tryck på toapapper. Redan för 2 år sedan skrev jag ett inlägg som ni kan läsa här.
Men toalettpapperstillverkarna har inte lyssnat på mig. Denna gång är det ingen snögubbe på pappret utan en massa olika fiskar.

 Tanken att få en svärdfisk i ändan är inte speciellt tilltalande. Inte heller tanken på att all denna färg hamnar i avloppsvattnet. Hur många liter färg det går på alla dessa miljoner rullar toapapper vet jag inte. Inte heller hur mycket av dessa rester våra reningsverk kan ta hand om resp. hamnar i ett kretslopp. Som konsument anmodas vi att deponera färgrester så att de kan tas om hand. Industrin borde också ha ett ansvar. Någonstans måste man börja; även om det bara handlar om milligram. Ibland är naturen - inte minst vi själva - så känsliga på t.o.m denna nivå. Så, varför inte skippa dessa onödiga dekorationer helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar