söndag 30 september 2012

Bokmärken IV – en dikt


Märkligt nog har jag varit bara en enda gång på en auktion och då ropat in det billigaste objektet som fanns. En kartong med allehanda skräp och några böcker. De flesta var av religiös karaktär som två biblar och några sångböcker. Dom och annat gav jag bort till några grabbar som hjälpt mig bära till parkeringen. Boken som dock intresserade mig  (från 1889) bar titeln ”Asgard and the gods” alltså den nordiska gudamytologin. Det var i denna bok som jag hittade denna handskrivna lapp med en liten dikt på svenska:

”När du läser dessa ord glad
Må tanken flyga strax åstad
Till den som velat visa dig
Därmed att hon ej ändrat sig”

   Af väninnan  Paula Lönnqvist

Detta något hemlighetsfulla meddelande var daterad 10/6 1900 i Göteborg. Inte för att jag någonsin kommer att få veta vem denna Paula eller hennes väninna var och vad de hade att säga varandra, är det ändå märkligt att denna handskrivna lapp på svenska i en engelsk bok överlevt 112 år och nu dyker upp som en digital bild på Internet. Det är nästan som man känner historiens vingslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar