fredag 19 oktober 2012

Äta ute


Vid några få tillfällen,  som t.ex. bemärkelsedagar, händer det att man äter ute på restaurang. Maten som  serveras där skall ju vara något utöver det vanliga och åtminstone motsvara priset man betalar. Oftast blir jag dock besviken och föredrar hellre valig husmanskost som jag själv lagar till efter traditionell smak. Som dessutom då bara kostar en tiondel. Men jag hade hört talas om billig och bra mat som man serverar hos IKEA. Jag passade därför på att följa med förra veckan  för att om inte annat återuppleva vanlig lunchrumsatmosfär och vanlig husmanskost.
 
Redan att ställa sig i (en lång) kö tilltalade mig mer än att bli serverad av överambitiös  serveringspersonal på en restaurang. Som  ideligen avbröt ätandet med att fråga om man hade det bra och om maten smakade.(vad fanken svarar man på sån´t?)  
Barnbarnet tog köttbullar för under 30:- portionen och  min spätta med rem-sås var inte heller mycket dyrare. Dessutom upptäckte jag  till min stora förvåning att man kunde få vin till maten. Det fick bli en liten flaska vitt till fisken. Trots hundratals gäster – det var lunchtid – flöt det på  bra i kön och kassorna. Vi hittade en fönsterplats bredvid barnavdelningen.
 
Trots lokalens storlek och mängden lunchgäster  kunde man ändå sitta i en  relativt lugn miljö med lagom sorl av röster och matslammer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar