söndag 28 oktober 2012

Funderingar och kommentarer


När jag ögnade igenom  Metro-tidningen den 23. okt. 2012, fick jag som alltid en del funderingar över det jag läste. Då föddes även idén att dessa funderingar skulle kunna få plats i ett blogginlägg någon gång. Testa något nytt liksom. En text med en ny infallsvinkel. Ungefär som Hasse och Tage i ”dagens Lindeman” när det begav sig. Fast inte lika roligt förstås.
På frontsidan  ”våldet i skolan” och i högermarginalen något om ”två gode män tjänar en miljon”. Inte precis något upphetsande. Bara uppvärmda nyheter fån TV:n kvällen innan. Sån´t man släpper med blicken efter halva rubriken. Även hela rubriken  ”TV-avgiften kvar ett tag till” fick räcka som information. Kolumnen av Lars Adaktusson om utrikesministern ”Carl Bildts  soloåkande”  läste jag däremot i sin helhet. Äntligen en skärpt penna som skulle kunna bita på  Bildt´s förehavanden då och nu och dra fram detta i ljuset. Men det blev bara välskriven historiebeskrivning utan udd. Adaktusson var vassare förr. Oftast är de små kolumnerna på kanske 10 rader mest intressanta. Som ”Flygbolagen struntar i ARN”. Det är bara att konstatera att Ryan Air även i detta fall har gått  i bräschen.  Bredvid en lika kort notis ”Även inhyrda har rätt till a-kasa”. Varför får detta domslut för en  anställd på ett bemanningsföretag så litet utrymme? Det berör ändå 3000 anställda. Och så hade jag själv undrat över ”Varför hittade de honom och inte vi,.sa polisen om mannen i bakluckan. Ofta har man ju anledning att ifrågasätta polisens kompetens när sådana rubriker dyker upp. Julhandel och ny I-pad (bokpaddan) hoppar jag över. Inget för mig. En hel sida om Stor skillnad i straff när sexofredare döms” kan jag likväl hoppa över. Alla dessa domar som ideligen misstämmer med folks rättsuppfattning orkar man inte med längre. Lagboken är en sak och sunt förnuft en helt annan.  En bild med tre små ljusprickar mot en svart bakgrund gav upphov till en kort notis ”Kan det vara en rymdfarkost?” om ett s.k UFO som siktats i Skottland. UFO och liknande mysterier är alltid välkomna i en tidning när man har lite utrymme kvar att fylla. Sedan bläddrade jag vidare till en stor inlaga om ”så fixar du inför halloween” Va trött jag blir om denna importerade fest. Nu ska vi även lära oss att laga till en massa konstiga rätter på pumpa. Pumpor som mognat hos oss för länge sedan  och ingår i bästa fall som inlagd i vår matkultur. Det var länge sedan jag läste någon platsannons. Finns liksom ingen anledning längre. Men  jag ville nu titta på språkbruket och kunde konstatera att ord som tävlingsmänniska och stark drivkraft  med flera laddade överord figurerar fortfarande. En platsannons från Sveriges Riksdag fångade mitt intresse. Söker man ministrar per annons nu? Undrade jag. Där riksdagen presenterar sig själv överst i annonsen går att läsa: … verka i demokratins och folkets tjänst och värdegrunden ska kännetecknas av opartiskhet,saklighet o.s.v. Man sökte dock
 2 lokalvårdare! Förutom vanliga krav som man kan ställa på en städare fanns även krav på att kunna svenska. Men dessutom även att kunna hantera de vanligaste dataprogrammen. De´du!
När jag hade hoppat över annonsen om den nya bondfilmen, mode, sport och tjafset om och med hollywoodfruarna, såg jag denna  bild på bestickserien FOCUS.
 
Som ungkarl köpte jag på 50-talet två av varje bestick i denna serie men då i den exklusiva varianten med nylonskaft. De var relativt dyra och fick inhandlas i omgångar. De ligger fortfarande i vår besticklåda och har klarat slitage och maskindisk. Bara gafflarna har försvunnit och ersatts av ett plagiat som jag köpt hos Myrorna. Kniven har dock slitits mer eftersom utformningen gör den till en perfekt smörkniv.
 
Var lugn käre läsare! En så´n här tidningsrecension gör jag inte om. Alldeles för jobbigt. I bästa fall kan jag referera till någon enstaka artikel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar