onsdag 24 oktober 2012

Broar


Att fotografera broar har länge varit ett specialintresse. Dessa smäckra byggnadsverk som förbinder den ena sidan  med den andra. Gammal eller ny ingenjörskonst. Broar har även ett starkt symbolvärde som t.ex. broar mellan folken. Den gamla bron i Mostar över floden Neretva  lockade mig faktiskt att göra en resa till Jugoslavien på 60-talet. Badade under bron och tittade upp mot det höga valvet varifrån modiga män hoppade ner i floden som på sommaren  inte förde mycket vatten. När denna vackra bro förstördes under kriget, grät jag en skvätt. (i ett TV-program senare fick man följa uppbyggnaden av densamma)
För en tid sedan fick jag ett vackert bildspel med enbart broar. Bilder som jag själv velat sammanställa vilket dock aldrig blev av.
Jag stannade länge vid en bild som liknade bron i Mostar.
 
Det var dock något konstigt med denna bild. Den tycktes sväva i det fria som om den kopierats in i ett landskap. Varifrån kommer vägen och vart går den? Även vägen över bron ser märkligt ut där den tycks vara upphöjd på ena halvan av brospannet. Märkligast är dock den lilla valvet. Som ett fönster. Jag får inte riktigt ihop det med denna konstruktion och syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar