fredag 9 november 2012

”Även du min Brutus”


Det är ett bevingad ord som hänför sig till Julius Caesar innan han mördades. Citatet går att läsa på webben  och  återfinns på samma sida tillsammans med Brutus Östling. Ett inte alltför vanligt förnamn
 
Från denna korta presentation på fotoutställningen fick jag veta att fotografen  har sina rötter i vår kommun och att han hedrat oss med sina bilder nu för andra gången. (se gårdagens inlägg)
Han har blivit känd  framför allt genom sina fågelbilder och även gett ut ett antal fotoböcker.
 
Utan att på något sätt förringa hans kändisskap eller hans bilder  är man idag ganska bortskämd med fantastiska naturbilder ur flora och fauna. Jag har fått mig tillsänt flera bildspel med  naturfotografier där man bara häpnar. Trots att man vet att det med dagens tekniska möjligheter  går att skapa dessa underverk lättare än man tror. Därför vill jag här hylla alla andra naturfotografer som i det tysta och utan kändisskap skapar minst lika  fantastiska bilder. Klicka gärna här på Pias bilder på fiskgjusen eller andra fågelbilder i hennes blog som är länkad till min. Även bilderna från andra amatörfotografer som jag länkat till är värda ett besök. T.ex. Bert-Ola Ekh´s fantastiska makrobilder som han har tagit fram med stacking-teknik. Klicka här  så förstår ni vad jag snackar om.Dom skulle också kunna göra sig i bokform.
Eller vem har hört talas om ornitologen Åke Kärrholk som tagit dessa bilder?

 
Frånsett några enstaka publicerade resultat av fototävlingar,finns det miljontals bilder i fotoböcker, fotobloggar och web-album som lever ett kort och ofta okänt liv. Där har Google en gigantisk uppgift att skapa lite ordning i sina bildpresentationer och framhäva även det som kan betraktas som fotokonst.

1 kommentar:

  1. Man tackar! Inte varje dag som man nämns i samma stycke som den kände Brutus Östling! Jättekul att du gillar mina bilder, Arne! Tack för de vänliga orden!
    Hälsningar den okända Pia

    SvaraRadera