torsdag 8 november 2012

Fotoutställning


Den nyvunna förmågan att kunna cykla igen måste underhållas och förbättras  varför jag trampade ner till centrum. Efter att ha uträttat en del ärenden slank jag in på biblioteket där jag visste att Brutus Östling åter ställde ut sina fotografier. Senast det begav sig var 2008 som jag bloggat om här. Nu hängde det nya fågelbilder i utställningshallen:
 


 





Flera där fåglarna flyger rätt mot kameran. Dels blir det ju spektakulära bilder och man undviker framför allt rörelseoskärpa genom fågelns flykt sidledes eller att annars behöva  röra kameran sidledes om man vill välja en annan vinkel. Det krävs nog en hel del tålamod och många försök tills man får den perfekta bilden. Något lättare blir det att hitta en bra bild bland  stillasittande fåglar eller i en fågelskock. Som skränande måsfåglar t.ex. som dyker upp framför objektivet flera gånger. Själv har jag följt  måsars  flykt  med videokameran på land eller efter en båt med gott resultat. Många gånger handlar det bara om rätt teknisk utrustning och en gnutta tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar