tisdag 13 november 2012

Bin


En av de första cykelturerna efter knäskadan gick till en plats i skogen där det tidigare stått en gullig liten stuga. En stuga som p.g. av dess läge sedermera vandaliserats och till slut rivits. Allt hade jämnats med marken sånär som entrétrappan och det skulle egentligen inte finnas mycket att se där längre. Speciellt nu så här på hösten då växtligheten gått till vila. Jag hade lämnat cykeln nere vid vägen och gick till fots uppför den lilla stigen. Nästan framme vid den gamla tomten stod en skylt som inte funnits där tidigare.
 
Jag gick och funderade över varför det heter biodlare . Grönsaker och blommor odlar man. Men djur? Skulle det inte heta något med uppfödning  som man säger när det handlar om grisar och kor? Men å andra sidan odlar man ju öven fisk.
En liten bit längre bort hittade jag då två bikupor som stod på en träram..
 
Högst ovanliga kupor. Grönmålade och gjorda helt i cement. Bikupor jag sett tidigare var gjorda av trä och riktigt gamla var flätade. Men så här i ödemarken var det kanske fördelaktigt att göra dom ”inbrottssäkra” så att dom inte blir vandaliserade som huset som en gång stått här intill. Den korta varningen längst ner på skylten hade nog inte avskräckt eventuella marodörer. Snarare tvärtom. Jag gick närmare och tittade på flustret. Det var kyligt i luften och bara några plusgrader. Jag tittade länge och såg till slut ett bi som kom ut ur kupan och efter ytterligare några minuter ett par som flög in i den andra kupan. Jag väntade länge för att eventuellt kunna fånga ett  bi med kameran men så fort dom hade visat sig, flög dom iväg eller kröp ner i kupan. Efter fyra försök och lika många minuter gav jag upp. Jag får försöka igen nästa sommar.
På väg därifrån funderade jag över hur världen skulle se ut om man skulle se lika få och tröga bin året om. Albert Einstein lär ha sagt att mänskligheten skulle gå under inom 4 år om bina inte fanns. En annan relativitetsteori som däremot kanske inte riktigt håller måttet. Visserligen hade det varit ovanligt få insekter i år men vi fick en äppelskörd som aldrig förr. Man börjar dock inse binas betydelse i en rent ekonomisk aspekt. Tyvärr sätter man inte upp några bikupor i villaträdgårdarna där dom skulle kunna göra stor nytta. Men bin kan stickas som det står på skylten. Något hotell i Stockholm lär ha en biodling uppe på taket och honung kan serveras till gästerna. Nektar som samlats in av bina från sta´ns alla parker. Inte någon större ekonomisk faktor i det stora hela men  det är tanken som räknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar