onsdag 7 november 2012

En risig dag


Varken vädret eller humöret var det något att klaga på. Ändå blev det en risig dag. Flera träd och buskar behövde ansas. Först ut var det äppelträdet som inte klippts på 2½ år. Skulle ha beskurits i mars, men med en krossad knäskål klättrar man inte gärna omkring i ett träd. Nu ett halvår senare gick det bättre om än inte vigt som en apa. Trots rekordskörden  hängde det fortfarande många äpplen kvar på dom grenar som vuxit in över förrådstaket. Dom äpplena trillade lätt av när jag började såga ner grenarna och ruska om dom.
  



Skatorna, koltrastar samt talgoxarna var flitiga besökare. Frånsett några enstaka grenar, som jag inte nådde, fick jag till slut lite pli på trädet.
 
Allt klipp blev en ansenlig rishög som jag la på gräsmattan för vidare bearbetning med kompostkvarnen senare.
 
Därefter tog jag mig an gullregnsträdet. Från det halvmeter stora skottet som jag hittade på en ödetomt för länge sedan, hade det under åren blivit ett träd med flera stammar. (läs närmare om trädets hostoria här).
Grenarna började kollidera med tak och andra träd och behövde glesnas. Det blev ytterligare en del ris.
 
Så fort resterande buskar tappat alla bladen, ska jag gallra även bland forsytian och krullhasseln. Att vänta tills bladen trillat ner har sin förklaring i att jag alltid lägger löven (utom ek) i botten på drivbänken. Tidigare tjänade detta även som en stuka för rotfrukter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar