måndag 9 april 2012

Coacherna


Igår tittade jag på ytterligare ett avsnitt av serien ”coacherna” och blev ytterligare besviken att  serien  håller på att förflackas till en vanlig dramakomedi.
Läs mitt inlägg   http://metrobloggen.se/digimages/jobbcoachning/  vilket jag skrev  redan i november 2009 när man hade sjösatt coaching-idén och ni förstår bättre varför. Jag hade hoppats på  en samhällskritisk  syn på denna företeelse  med udden riktad mot våra makthavare. Några parodier i det första avsnittet  lät tyda på det. I det följande  tycks serien dock bara bli en lagom underhållande såpa. Även om det återstår flera avsnitt som kan  väcka en tanke med en liten knorr på slutet, mal nog serien på i samma  stil med misslyckade coacher som själva behöver coachning. I den meningen  fångar man lite av politikernas misslyckande  med detta samhällsexperiment. Det som jag dock gillar med serien är själva ingressen där man sätter ihop en del pusselbitar så att de passande bitarna ger sken av  en perfekt ihopsatt helhet. Tills man kommer till den centrala biten  som skall hålla ihop det hela. En bit som egentligen inte finns. Men med ett politiskt  knytnävsslag pressar man in  något på måfå så att det hela  ser ut som en sammanhållen kedja. Den glappar dock betänkligt och hela härligheten kan  rasa ihop. Symboliken  hoppas jag dock inte gäller själva serien  som trots sin ytlighet  har en del poäng och är underhållande  på sitt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar