söndag 22 april 2012

Likör, vin, cider eller vad?


20 liter äppelvin, som stått i en klädkammare sedan september förra året, hade klarnat nu och var dags att hälla på flaska .Hela förhistorien kan ni läsa här. Jag hämtade nu ett antal tomflaskor som ligger i en grovhuggen ställning i uteförrådet.
Duschade av flaskorna i badkaret  från allt damm som samlats under året. Inuti var dom rena sedan de var urdruckna. Jag hade tullat på drycken då och då innan jag  nu tappade resten på flaska och har haft svårt att bestämma vad det egentligen var för något jag bryggt ihop. Under  och även efter sjukhusvistelsen har jag blivit sugen på glass. Det var då jag kom på att tillsätta en skvätt av det söta äppelvinet. Det blev fler nya smakupplevelser på både vinet och glassen. ”Likören” var inte längre lika söt utan gav ifrån sig även en  aningen bitter smak ihop med glassen och alkoholsmaken var inte heller längre lika påträngande när den blandats upp. Det får dock bli många glassar innan allt vin skvättats över glassarna. Så man får väl hoppas på en varm sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar