onsdag 11 april 2012

Färg på tillvaron


För ett tag sedan fotograferade jag fjällen på en rökt sik. Se inlägget i den gamla bloggen här.
Fjäll som fjäll, tänkte jag. Om man nu undantar  Kebnekajsemassivet, kunde fiskfjällen lika gärna sitta på en grankotte. Formade därför en av bilderna  så att den nödtorftigt liknade en kotte.

Bilden blev dock alltför platt. Vill jag skapa en plastisk guldkotte, får jag nog ta en bild på en grankotte och färglägga den senare i datan. Nu fick jag dock prova på att jobba med slingverktyget i GIMP.
Fjäll som fjäll och kotte som kotte.  Det går lika bra med tallkottar. För länge sedan testade jag att färglägga ett antal , men orkade inte med fler.

Man kan även färga in annat än kottar. Här på en marknad i Alicante hittade vi livs levande kycklingar som var infärgade. Det är ingen bearbetning i datan denna gång utan på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar