onsdag 18 juli 2012

Bastarder


Utmed stigen stod ett antal röllikor.Som hastigast svepte jag med blicken över blomkronorna för att eventuellt upptäcka någon fjäril eller annan insikt. Men vid en röllika stannade blicken upp. Något stämde inte. Det fanns något där under blomman som inte fanns under dom andra. Med mitt stela knä försökte jag böja mig så långt jag kunde och såg då att det var någon sorts insekt inunder. Den låg dock i skugga varför jag inte kunde se vad det var.

Nu hade jag fått ont i rygg och knä och knipsade därför försiktigt av stängeln på blomman  för att närmare se efter. Det var bastardsvärmare. Inte bara en utan två som parade sig. Det ska tydligen bli ”more fucking bastards”.

Men det är bra att dom förökar sig. Det är åratal sedan jag såg denna granna, men giftiga fjäril. Den börjar bli sällsynt alltefter ängarna försvinner i min omgivning. Med blomman i ena handen och kameran i den andra kunde jag lugnt ta bilder på dom. De lät sig inte störas i sina förehavanden.

Enligt uppslagsverket finns det 1000 arter av vilka 7 i Sverige. På andra sidan Atlanten dock betydligt fler om man ska lita på språkbruket där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar