tisdag 10 juli 2012

Mitt på vägen


Vissa lågtstående djur är inte utrustade med någon själbevarelsedrift. Som den här larven som kröp på cykelvägen. Till mitt på vägen hade den hunnit med livet i behåll. Den hade klarat sig ännu från hungriga fåglar, cyklister och fotgängare.
Med jämna, spasmiska rörelse förflyttade den sig långsamt till andra sidan vägen. Den bruna färgen är nog en bra skyddsfärg mot asfalten, som egentligen är mycket mörkare än vad bilden visar. Kanske är larvens rödbruna färg även avskräckande för fåglar. När det redan är svårt att artbestämma lika fjärilar, är jag helt bortkommen när det gäller olika slags larver. Vilka fjärilar ska dom bli? Handböcker om fjärilar visar sällan alla utvecklingsstadier tillsammans med den färdiga individen.

Mitt på den stora bilvägen hittade jag sparris. Inte någon borttappad konservburk eller matrester, utan vild växande sparris. Den växte mellan kantstenen på. refugen mitt i vägen.

Den hade uppnått en ansenlig höjd och blommade för fullt. Snygg bild blev det dessutom med en pil som visar vad som ska visas i bloggen  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar