söndag 1 juli 2012

Invånare i mystiskt föremål


När jag gick utmed den smala stigen i det höga gräset  såg jag något som blänkte i solskenet. Cirka 10 meter från vägen hade någon kastat  ett kromat rör. Det var dock inte bara ett rör. I ena änden lyste något orangerött mellan grässtråna och i andra änden fanns också någonting. Tittade på det en stund för att fundera vad det kunde vara. Första tanken var en krycka. Trots att det var plast på toppen av röret, var det fel färg och fel form. Nyfiket tog jag då upp röret. Plasten var bara en del av en bruten helhet och i nedre änden satt ett litet hjulpar. Ett väldigt konstigt föremål som jag inte fick grepp om. Inte mentalt i alla fall. Jag snurrade på stången ett halvt varv och upptäckte då  att något satt innanför den röda plastlådan. Den delen som legat mot marken. Det var i alla fall något jag kände igen.

Ihopkurat satt där en spindel bredvid ein kokong som hon spunnit och fäst vid sidorna av den trasiga plasten. Troligen fanns det ägg  eller rentav levande små spindlar i kokongen. Jag ville dock inte titta efter och störa spindeln i dess sömn utan la föremålet tillbaka som det legat i gräset. Med spindeln mot marken. När jag gick vidare, funderade jag över vad föremålet kunde ha varit. Det närmaste jag kunde komma på var ett instrument som man mäter vägsträckor med eller möjligen målar vita streck med på asfalten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar