onsdag 25 juli 2012

Fågelskådning


Det ska sägas med en gång att jag inte drar land och rike runt med stativ och kikare för att se någon vilsekommen sparv från det inre av Mongoliet eller andra rariteter. Däremot kan jag fotografera en och annan pippi när den kommer min väg. Kunde lika gärna vara en humla eller någon annan insekt. Bilder på fåglar har jag haft lite svårare för  när jag saknar kamera med teleobjektiv. Däremot är det mera sport att smyga sig på motivet. Vare sig det är småkryp eller småfågel.

                         Gammal man gör så gott han kan
                          Han plåtar fan så illa
                          Hela bilden skakar han
                         Och fågeln den står inte stilla
 (variant på Hasse Alfredssons monolog)

Trots alla tafatta försök kommer jag förstås aldrig i närheten av alla dessa fantastiska fågelbilder som tagits av proffsen. Jag får nöja mig med bilder på någon flink sädesärla som satt en stund på en död gren och hoppas kunna zooma in den 4 ggr.

Koltrasten däremot är inte lika kvick i vändningarna och mindre skygg. Jag fick syn på en när han satt på en stolpe till ett staket. Tvärstannade innan han flög iväg och hann ta denna bild
Sedan flög han till närmaste gren och höll noggrann uppsikt över vad jag skulle företa mig. Jag tog förstås ytterligare en bild
Man skulle kunna säga koltrast utan kontrast. Som en svart katt i en kolkällare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar