onsdag 4 juli 2012

Nya växtnamn


Från min sista ”exkursion” kom jag hem med en del nya bilder på olika blommor. Sådana som jag sett tidigare men inte visste namnet på. Som t.ex. den här märkliga blomman, Testa dig själv innan du bläddrar vidare.

Själva blomman ramlar av när den blommat ut och den stora ballongen blir väl en slags frökapsel kan man förmoda.

Blomman heter smällglim. Silene vulgaris  om man nu dessutom vill lägga det latinska namnet på minnet.
Sedan trampade jag nästan på en liten  blå blomma som växte mitt på stigen. För att kunna ta en bild på den hade jag behövt  komma mer på marken vilket mitt stela knä dock inte tillät. Så jag plockade den helt enkelt  för att ta några bilder. På stängeln satt tre blommor. Förbluffande likt midsommarblomster.



Till skillnad från smällglim här ovan hittade jag  en bild på denna blomma i boken. Den kallas blodnäva om jag tolkat det hela rätt. Jag är dock ingen biolog och kan inte  det här med ståndare och pistiller och blomblad. Så rätta mig om jag har fel. Samma gäller fjärilarna i gårdagens inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar