fredag 13 juli 2012

I blåbärskogen


Inför bär- och svampsäsongen får man alltid höra rapporter om tillgången. I juni läste jag att tillgången på blåbär skulle bli rekordstor. I vilka trakter framgick dock inte. I vilket fall inte i min blåbärskog. Där fanns inga kart. För någon vecka sedan läste jag dock en rapport som höll med om mina iakttagelser d.v.s. inte ett blåbär.

Den här duvan som letade bär i blåbärsriset fick inte heller något i krävan. Man motiverade den skrala tillgången med det kalla vårvädret. Det kanske är en del av sanningen. Det kalla vädret resulterade dock i för få insekter som skulle pollinera blommorna som slagit ut i det varma vädret en kort period innan. Jag har även fortsättningsvis letat efter insekter som jag ville fotografera. Har man tur, ser man en fjäril på ½ timme i fjärran eller får vänta länge innan ett bi eller humla sätter sig på en blomma. Inget getingår alltså. Eller nyckelpigor för den delen. Kanske är allt en helt normal reproduktionscykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar