onsdag 23 maj 2012

Blomstertid


För några da´r se´n skrev jag om tiden mellan hägg och syren. Kanske den finaste blomstertiden. Kanske mer än den man sjunger om vid skolavslutningen. Förutom hägg och slån hittade jag även några andra blomster vid min mödosamma rundvandring i naturen nära hemmet. Allra närmast kunde jag inte låta bli att föreviga allmänningen bakom huset där gullvivorna brett ut sig mer än åren tidigare.

Innan jag lämnade området också en bild på grannens katt. Kanske  beroende på en viss avsaknad av vår  nyligen avlidna katt.

I markerna hittade jag pyttesmå, lågväxande plantor  med intensivt lysande blå blommor. Man fick verkligen gå nära för att studera dom. Har bläddrat i en bok ”vilda blommor” utan att hitta ett namn på dom. (alla förslag är välkomna)












Till årstiden nu hör förståss även mandelblom








Mandelblom

Lövsprickningen sker olika för olika tid. Aspen är ganska sent ute och färgen på dom nya bladen liknar nästan som om det vore höst allaredan.

1 kommentar: