lördag 5 maj 2012

En larv – men inget larv


Med viss möda började jag rensa i trädgården efter hösten och vintern. När man är så nära marken och krafsar bland ris och löv upptäcker man allehanda småkryp. Myror, gråsuggor,små baggar och dussintals sniglar. Då hittade jag även denna larv

Ihopringlad och i försvarsställning. Med mitt sätt att se på den tycker jag dock att den snarare inbjuder till att bli uppäten när den visar ytterligare maskliknande former genom sin teckning. Ett fågelöga ser den troligen annorlunda. Som kanske något motbjudande. Och så långt kan jag kanske också hålla med om.

Men ganska snart rätade den ut sig och började krypa iväg för att uppsöka ett mörkt och skyddat ställe. Och fort gick det. Hade svårt att följa med kameran. Skalen som ligger kring larven är inget den har krupit ut ur, utan är fröhus från en blomma från förra året (jungfu i det gröna). Annars är insekters och andra djurs metamorfos  ett av naturens fascinerande underverk. Dessa märkliga förvandlingsnummer från ägg till larv och puppa för att till slut bli en vacker fjäril.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar