måndag 21 maj 2012

I vattenbrynet


Jag älskar detta ord. Liksom skogsbryn eller ögonbryn. Gamla fornnordiska ord som inte  har någon motsvarighet i andra språk. Vid kanten av den konstgjorda dammen växte en grässort som hade svarta ax. Dom höll på att blomma och jag tog en närbild  för att titta närmare på dess pollen.

Till min förvåning hittade jag en grå spindel som klängde sig fast på axet. OBS  placeringen med ändan mot toppen för att bäst smälta in i omgivningen. Avrinningen från dammen går till en liten sluss  där vattnet får rinna ca ½m ner i ett dike. På planket vid slussen hittade jag denna vattensnok som höll på att sola sig. Fick bara en bild innan den ringlade iväg och ner i vattnet

Vattensnok

Från det lilla ”vattenfallet” bildades några vattenbubblor som samlades vid kabblekan intill vassen

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar