fredag 25 maj 2012

Oroande


Det enda man ser på andra sidan häcken är inte gräset som är grönare utan ett mäktigt äppelträd i full blom. Trädet skulle ha klippts för några säsonger sedan och har nu vuxit rejält på höjden. Därav den ymniga blomsterprakten.


Men det är något  som oroar mig. Inte min potatisodling i bildens nederkant utan  det faktum att inga insekter synts till  sedan allt började blomma. I vårt egna äppelträd såg jag bara en enda humla som ser till att vi kanske får en handfull äpplen

Just nu blommar även jordgubbarna. Har inte sett en enda pollinerande insekt på dessa blommor och nu oroar jag mig  om det ska bli någon jordgubbstårta till midsommar.









Kolla bara plantorna som vuxit upp mellan drivbänken och en stenlagd gång. Det vill till flera bikupor och frivilliga som adopterar ett bisamhälle och upplåter mark  för en kupa för pollineringen. Men det kolliderar då med grillfesten. Valet står mellan en god äppelskörd eller en saftig flintastek. Vem vill ha en bikupa bredvid grillen? Och äpplen finns i matvarubutikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar