tisdag 29 maj 2012

Larvigt


När jag skulle preparera drivbänken inför sådden, brukar jag alltid blanda i några nävar torv. Det fanns lite kvar i plastsäcken som legat hela vintern och våren i ett hörn bredvid drivbänken.  När jag nu lyfte upp säcken  fick jag en dubbel överraskning.

Under plasten hade det bildats ett slags mögel som brett ut sig fläckvis på marken.  Men sedan såg jag även något annat vitt. Som rörde på  sig. Flera stora feta larver.

Jag har stött på dom tidigare i drivbänken men framför allt i komposten. Är lite osäker på vad det är för slags larv. I ett senare stadium av dess metamorfos har jag sett att det ska bli en noshornsbagge. Det märkliga är dock att jag sett tiotals av dessa feta larver men aldrig en färdig noshornsbagge. För 5 år sedan hittade jag dock flera i komposten som ett förstadium till den färdiga baggen

2 kommentarer:

  1. Åh, trodde det var ollonborrens äckliga larv först! De där som bor i jorden i flera år och äter upp gräsrötterna så att gräset lossnar. De larverna tycker jag inte om!

    Ser att du bytt blogg och kikar in här lite då och då.
    Ha en fin vecka! /Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentarerna. Ollonborrar har ännu inte hittat till Uppland. Men i norra Tyskland där jag är uppväxt, fanns dom alltid hundratals i maj och kallas därför Maikäfer (majbagge. En mindre variant dök alltid upp månaden efter och kallades där för Junikäfer

      Radera