tisdag 22 maj 2012

Kräklor


Intill en mosstäckt stenbumling spirade flera ormbunkar. Stam och blad var fortfarande ihoprullade  och höll på att veckla ut sig nu i det varma vädret.

Toppen liknar en kräkla. En så´n  där stav som biskopar bär vid  olika ceremonier ni vet.. Den ser ut så här

När jag letade efter en lämplig bild på nätet hittade jag även en helt annan bild som inte alls liknade en biskopsstav utan ett gammaldags hushållsföremål. Vi har själva en sådan hängandes bland andra gamla köksprylar som endast är dekorativa muséeföremål.

Från min barndom minns jag att man alltid tog toppen på julgranen och täljde till den innan man kastade ut granen. Redskapet användes som visp genom att gnida skaftet mellan handflatorna som om man höll på att göra upp eld på stenåldersvis. Jag hade ingen aning att den kallades också för kräkla trots att det inte finns någon likhet med den böjda biskopsstaven. Tänk vad det är nyttigt att blogga. Man lär sig nya saker hela tiden och ni som läser min blogg får ta del om mina nyvunna kunskaper. Eller gamla för den delen. Dom bjuder jag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar