fredag 4 maj 2012

Bukowski och Rapperswil


Just nu pågår en utställning av  Strindbergs målningar hos Bukowski´s i 4 dagar. Det fick vi höra på nyheterna igår där man även visade några sällsynta verk som lånats från privata samlare. En sådan tavla var det här geniala verket som han kallade för ”flugsvampen”.


Ett annat verk hittade jag på ett av mina frimärken.Det dramatiska finns inte bara i hans litterära verk utan gestaltas även i hans målningar. Framför allt dramatiska moln över ett lika dramatiskt hav.


Det var ett bra initiativ av auktionsfirman Bukowski att sammanställa denna utställning.
Även med ett friskt ben hade jag dock inte tagit mig in till Stockholm för att titta på denna unika utställning trots att jag gillar hans konst. Kanske t.o.m. mer än hans litterära verk. Strindberg som författare är nog även känd i Schweiz men föga som målare. Annars hade man ju kunnat tänka sig att denna utställning lika väl kunnat hållas i slottet i Rapperswil. Ett museum  som Bukowski finanserat för att främja polsk kultur. Jag besökte orten som  är vackert belägen vid Zürichsjön för mer än 40 år sedan och tog då dessa bilder. (därav kvaletén)







Det var då jag fick höras om Bukowski och sambandet med auktionsfirman i Stockholm.

PS. tänk vad ett kort nyhetsinslag kan ge för associationer. Svampar, konst, frimärken och gamla diabilder dyker upp i ett och samma inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar