lördag 26 maj 2012

Den dresserade guldbaggen


I flera år har guldbaggen surrat omkring på tomten med sitt karaktäristiska brummande. I morse, när jag skulle sätta mig ute och fika, låg den upp-och-nervänd på altanbordet. Den är ju en ganska otymplig flygare och troligen hade den krockat med en fönsterruta eller annat och sedan hamnat på rygg mitt på bordet. Jag vände den på rätt köl igen men inget hände. Den verkade vara stendöd. Då bar jag bort den till landet och placerade den mellan några nysådda rädisor som kommit upp.

Eftersom jag höll mig i närheten, kunde jag efter ca 10 minuter se att den rörde sig igen och surrade iväg kort därefter. Den hade tydligen gått på knock ordentligt och behövde pusta ut en stund. Jag imiterade då hans brummande för att locka honom tillbaka. Det fungerade dock inte i år. Den var väl så glad över att ha överlevt kollisionen och gav sig iväg. Annars så sätter den sig gärna på min tumme för att vila en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar