måndag 25 juni 2012

Årets längsta dag


Allmänt säger man att det är midsommardagen.Egentligen inte heller längre än alla andra dagar utan man syftar till dygnets ljusa period. Men enligt den planetariska ordningen infaller den redan dagen före midsommarafton. I vilket fall slutade denna dag i år med ett sprakande fyrverkeri. Små molntussar seglade upp framåt kvällen och vid solnedgången färgades dom allt rödare.

Eftersom jag redan har ett antal molnbilder bland mina foton (37) gick jag ut för att ta ytterligare några bilder som även visar en grandios aftonrodnad. Automatiken i kameran gjorde dock inte verkligheten full rättvisa. Förmodligen finns det några inställningar på kameran som kan åstadkomma detta. Det förutsätter dock att man läst sig till detta i bruksanvisningen innan , förstått det lästa och  kommit ihåg det när det behövs samt göra dessa inställningar. Allt detta hade jag dock ingen tid till. Den spektakulära himlen stod sig bara högst 10 minuter innan nattmörkret började ta över och fick molnen att tappa dess lyster. Några urvattnade molnbilder blev det i alla fall.
Sedan kom jag på att man kunde ändra färg med hjälp av lite datakraft. Då kunde jag återskapa det som lockat ut mig till att börja med

Jag ändrade alla bilderna med en mörkare färgnyans för att få molnen att lysa mycket rödare. Medger att jag överdrev en aning. Effekten blev dock mycket större genom kontrasten och vips hade man en kvällshimmel som kunde kallas solnedgång..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar