fredag 22 juni 2012

Farliga lågor


Midsommartid är ofta grilltid. Speciellt när vädret nu är sommarlikt. Men medierna gör allt för att  fördärva njutningen av utomhusgrillning. Först gick man ut med en varning att använda non-stick underlägg på gallret eftersom teflonen kan smälta. Och vem vill ha giftiga ämnen i köttet eller andas in farliga ångor? Den som trodde att beläggningen fungerade som i en stekpanna på spisen blev grundlurad och borde begripit bättre. Nu är produkten förbjuden eftersom det kan finnas människor som inte tänker till utan tror blint på försäljningsargumenten.
Men för några dagar sedan presenterades ytterligare en av alla dessa nya forskningsrön: lågorna i grillen är farliga!

Vadå!? Har vi inte grillat kött över öppen eld se´n vi bodde i grottor? Har mänskligheten farit illa av detta? Detta var min första reaktion när denna nyhet spreds ut via TV. Nu väntade jag mig en närmare förklaring vad det är som är så farligt i lågorna. Är det själva lågan eller är det ångorna? Är det skillnad vad man eldar med? Är det samma sak med gasoleldade grillar? Man fick dock inget svar på någon av dessa frågor. Forskningsteamet måste tydligen varit eld och lågor när dom presenterade sin upptäckt. Det är bara att beklaga att medierna spär på ytterligare med kvasisanningar vad som är nyttigt respektive farligt för oss. Själv slängde jag tre fläskkarréer (kan man dubblera 3x i ordet?) på grillgallret och vi njöt sedan att äta dom i solen med en god  kall öl
Efter alla dessa varningar kan jag bara önska en glad midsommar med eller utan grillning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar