torsdag 21 juni 2012

Bevingade varelser


Jag hade tagit kort på några blommor i rabatten och var på väg in. Det var då jag skymtade något på panelen bredvid dörren. Något som inte borde vara där. Det var en långbent och bevingad varelse som klängt sig fast på brädan. Den satt där alldeles stilla i skuggan. Behövdes bara en tagning för att få fram en skarp bild. När den väl var uppe på dataskärmen märkte jag att jag tagit kort på en invalid. Den hade bara 5 ben. Troligen hade någon fågel gripit tag i det sjätte benet som då lossnat och därmed räddat livet på ”daddy longleg”
Den här jungfrusländan (eller om den kallas nymf) har däremot en lång kropp. Blå-svart randig som den är syntes den väl på dom gröna bladen. Kunde dock inte nå den där den satt på andra sidan av ett vattenfyllt dike. Det var då jag testade om jag kunde zooma in den för att inte bli blöt om skorna. Och det funkade. Tack Canon för 4x zoom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar