fredag 1 juni 2012

Bästa glassen i sta´n


Kanske dålig timing att skriva om glass nu när värmen lämnat våra trakter. Men förra veckan gick det åt en och annan glassbägare. Ingen köpt glass i pappbägare utan  hemmakomponerade portioner i bägare av metall. Trots att metall leder värme, inbillar jag mig att glassen håller sig kall längre i en metallbägare. Glassportionen kan man ju variera allt efter smak och tycke. Några kulor vanilj varvat med dito choklad, lite banan eller annan frukt, lite chokladsås (varm eller kall) samt krossa lite maräng mellan varven. En helt vanlig glass som man bara lagt lite extra möda på.

Det som dock sätter extra piff på min glass är en skvätt av mitt misslyckade äppelvin. Ett vin  som blivit alldeles för sött att det inte går att dricka som dessertvin eller ens som likör. Men för att smaksätta glassen med, blev det perfekt. Trots sötman framkom även en viss beska som gjorde glassen unik. Kan inte köpas på sta´n. Man kan även skvätta i några teskedar Cointereau, rom, likör eller andra aromatiska spritdrycker men inget slår mitt misslyckade äppelvin. Problemet är bara att jag har cirka 15 flaskor av detta  i vinkällaren och med den ringa åtgången  lär det bli många glassar innan allt är slut.  Glassen kröner jag till slut med ett par maränger som tronar överst som två bleka jungfututtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar