måndag 11 juni 2012

Den smaragdgröna klumpedunsen

Efter incidenten för 2 veckor sedan då vår guldbagge störtade – klicka här – råkade den ut för en ny olycka. Denna gång betydligt allvarligare. När jag skulle hämta vatten ur regntunnan och hälla över från hink till kanna, upptäckte jag guldbaggen i botten på hinken där det hade samlats en del regnvatten.
Klumpedunsen hade tydligen siktat in sig  på den gula hinken och visste förståss inte att det fanns vatten i botten på den.. Där fanns inget att klamra sig fast vid och inte heller kunde den kravla sig uppför hinkens hala väggar. Hur länge den hade legat där under vatten vet jag inte men den verkade ha drunknat. Det kändes sorgligt att vår trogne gäst skulle gå drunkningsdöden till mötes. Speciellt när jag själv vållat skada för annan. Nu var det bara att  hälla ut vattnet ur hinken och fiska upp den livlösa guldbaggen. Till synes livlös. För när jag tog upp den, klamrade den sig fast vid mitt ena finger. Den hade överlevt  det ofrivilliga badet. Kanske hade jag trots allt kommit som en räddande ängel i tid. Jag la den i gräset för att den skulle torka upp.

Visst händer det dramatiska saker även i en trädgård. Det beror bara på vilken måttstock man anlägger.

PS. Jag byter till större bokstäver för att lättare kunna läsa på avstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar