torsdag 28 juni 2012


Kommunens dammar, som jag bloggade om igår, är än så länge inte mycket att hurra för. Annat är det med dammarna bakom några  industrifastigheter som jag också visat tidigare.

Med en smäcker bro över till en liten holme och två fontäner som tävlade i plaskljud med ett litet vattenfall. Allt inramat med ansade gräsmattor och växtlighet. Kan ett enskilt företag skapa en sådan miljö för sina anställda, tycker man ju att en hel kommun skulle kunna åstadkomma något liknande för sina invånare. Det lilla vattenriket med allt porlande vatten är dessutom extra levande när man kan iaktta karpar i dammen.


Mitt bland all grå karp fanns den en som var röd. Andra karpar som jag råkat blogga om är andra sorter och har även andra färger. Grannens karpdamm innehåller fiskar i alla möjliga färger och teckningar. Gräskarp som jag iakttog för någon månad sedan  vid en annan damm är bara grå.

Titta bara på dessa pussmunnar! Tog även en kort videosnutt som ni kan se här nedan. Men stäng av ljudet  som kommer från vattenfallet intill.
OBS! videon har tagits bort juli 2012


Märkligt att jag stöter på karp på 3 ställen i min närmaste omgivning. Det är ju inte precis någon vanlig fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar