söndag 17 juni 2012

Fina fisken


Medan jag höll på att titta på grodynglen och ta några bilder, hörde jag något som plaskade i vattnet. Som om någon kastat sten i dammen. Men ingen människa  syntes till. Var det kanske föräldrarna till alla ynglen? Sakta gick jag vidare och spanade mot vattnet. När jag åter hörde plasket såg jag att det var en stor fisk alldeles intill gräskanten. Vattnet var så grumligt efter allt regnande att man bara såg stjärtfenan ett kort ögonblick.

Jag stod på vakt med kameran i högsta hugg. Det sprattlade till flera gånger längre bort i dammen och snart förstod jag att det fanns fler fiskar som höll på att äta lunch.

Jag hade fått veta att man planterat ut karp i detta system av bäckar och dammar. Närmare bestämd sorten gräskarp. Jag skrev om detta  här förra året men lyckades aldrig se någon fisk.
Kanske ser jag dom bättre en annan gång när vattnet åter klarnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar