fredag 15 juni 2012

Odlarens vedermödor


En del år går vissa växter bättre än andra. Man kan ju inte lyckas jämt (som Sally sa) I år har det varit extra besvärligt med att driva upp frön i drivbänken. Där sådde jag gurkor, melon och solros. Allt grodde och hjärtbladen kom upp. Men även sniglar och annat kom upp (eller in) och gnagde på de späda plantornas rötter och blad.
Bara några få gurkplantor hann jag sätta ut på friland i förhoppning om att de skulle klara sig. Det var alldeles för tidigt och skulle ha trivts mycket bättre i den varma drivbänken.

En av nyheterna för i år var solros. Förra året hade jag hittat ett bestånd på en gammal soptipp
Klicka  här  och även här.Hela vintern och våren hade frökorgarna legat i förrådet och nu var det dags att dra upp plantor.

Fröna hamnade dels i drivbänken och dels ute lite här och var där det fanns plats. Alla växte och dog. De blev uppätna ända ner till marken. Bara korta stubbar återstod.  Här är bovarna som jag plockat ihop på bara  1kvm efter regnet.


Det andra nya projektet var melon. Det hade påbörjats egentligen redan förra året som ni kan läsa här. Men även melonplantorna gick samma öde till mötes. Nu har jag sått  om och hoppas ha bättre tur denna gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar