söndag 3 juni 2012

Vilda blommor


Äskväder har förbytts till höstväder vilket känns deprimerande. Hur tråkigt ska det då inte kännas för alla som ska springa Stockholm Maraton, all studenter som ska fira sin examensdag, Hillary Clinton som besöker vår vackra stad och veteranbilarna som ska åka kortege genom sta´n. Då kan jag bara inte lägga ut några regndränkta bilder utan plockar fram några naturbilder som jag tog vid förra promenaden i solskenet för att lätta upp den dystra dagen.

Den här blomman kräver inte någon närmare presentation. Men även annat blommar nu. Sån´t som man normalt bara går förbi eller i bästa fall kastar en kort blick på. Blommor som man säkert har sett många gånger men inte har en aning om vad dom heter. Behöver man  inte heller veta. De är lika vackra för det om man tittar lite närmare på dom.

Den här intensivt gult lysande blomman är en skelört. Det fick jag förståss leta upp i en bok om vilda blommor. Betydligt intressantare på denna ört  var dock några blommor som ännu inte slagit ut.

I vattenbrynet till dammen hittade jag denna blomma. Den hittade jag inget namn på i boken

Den här rosa-lila skönheten växer överallt i diken och ängsmarker. Av blomformen att döma är det ytterligare en baljväxt som jag bloggat om tidigare. Den här kallas för gökärt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar