måndag 18 juni 2012

Blått – en äng


Vid sidan om den inhägnade fårhagen fanns en liten smal stig i det höga gräset. Gräs som brett ut sig på det som troligen var en åker en gång för länge sedan. Det vittnade ett litet stenröse om. En bit framför denna lilla stenhög fick jag se  en massa  blått i allt det gröna.

Med risk för fästingbett gav jag mig ut i det höga gräset för att närmare titta på detta blå  hav. Eller ska jag säga en blå ö i ett grönt hav? Det visade sig vara blåklockor

Det var överraskande att finna en så stor ansamling av blåklockor bara på denna lilla yta.Vad gjorde att de trivdes så bra bara på detta ställe och inte syntes till någon annanstans? Mitt i denna ansamling  fanns några enstaka blåklockor som var lite ljusare än alla andra. Hade de muterat eller berodde det kanske på jordmånen just där?

Man kan förståss ställa sig alla dessa frågor utan att egentligen kräva något svar. Men man kan också förundra sig över allt man ser. Se det som med barnaögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar