onsdag 6 juni 2012

Äta ute


Läste häromdagen att de som själva och regelbundet lagar sin mat, kommer att leva längre. Som så mycken annan statistik kan väl detta påstående också tas med en nypa salt. Men kanske ligger något i detta. Om inte annat, ett visst välbefinnande. De som lagar sin mat själva  har intresse av detta och lärt sig att välja och hantera råvaran, variera maten och lyssna på sin egen kropp vad den kräver. (aptiten) Har man väl donat en halv timme eller längre  i köket, sätter man sig inte gärna vid matbordet (eller står) för att slänga i sig  det tillagade på några få minuter. Hetsäta fastfood  och skräpmat  är i alla fall inget för mig. Därmed inte sagt att man bör undvika att äta ute. Finare och därmed dyrare mat på restauranger  faller mig oftast inte alls i smaken. Vanlig husmanskost utan krusiduller fungerar mycket bättre. En diet som man är uppvuxen med och som kroppen vant sig vid. Den nästan kräver alla dessa invanda näringsämnen. Ett sådant matställe hittade jag för några veckor sedan mitt inne i ett industriområde.Lite undanskymd på baksidan av några fabriker där man anlagt en fin park med växter och fontäner.

Jag var där i höstas och tog några bilder till bloggen. Nu passade jag även på att titta in på matstället som egentligen är en lunchrestaurang för personalen i  dom kringliggande arbetsplatserna. Det var en sen eftermiddag och den enorma salen var folktom. Personal höll på att ställa i ordning för morgondagen. Tittade som hasigast på veckans meny och såg att man här serverade vanlig husmanskost till det överkomliga priset av 79:-. Innan jag lämnade matsalen tog jag en bild  med denna vackra utsikt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar