onsdag 27 juni 2012

Dagvattendammarna

I slutet av maj tog jag mig ner till dammarna som jag skrivit om i tidigare inlägg. Hela förhistorien kan ni följa genom att klicka här.  Nu ville jag se hur man hade tänkt sig gestalta den närmaste omgivningen kring  dammarna.

Trots att det redan var i slutet av maj, hade det inte börjat  spira någon grönska kring dammarna. Man hade dock planterat ett fåtal träd och lagt ut nät utmed vattenbrynet så att några planterade små växter skulle få bättre fäste. Några veckor senare hade det inte vuxit upp något. Däremot hade det vuxit desto mer i vattnet. I det stillastående vattnet trivdes algerna.
Det var inte riktigt så jag hade föreställt mig det hela. En illaluktande göl i stället för ett naturskönt rekreationsområde. Det var likadant i den angränsande mindre dammen.


En enda ynka svärdslilja var ju knappast den inramningen som jag tänkt mig. Men vem vet hur det kan bli när naturen får ha sin gång. Om några år har det kanske vuxit upp frodig grönska med allehanda våtmarksblommor.
I förgår slogs det nytt regnrekord för för juli på 111 år och mitt i ösregnet körde jag förbi dammarna. Från vägen skymtade jag den ena som såg mycket större ut. Den hade svämmat över sina breddar och vattent stod nu en bit  upp på land och över cykelvägen. När jag hade promenerat dit idag såg jag att vattnet hade sjunkit undan till den tidigare nivån. Avlagringarna från algerna kring dammkanten vittnade dock om att vattennivån varit minst en meter högre. Det jag funderar över är om allt vattnet kommit från kommunens dagvattenledningar och om det sedan runnit ut i det angränsande diket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar